Då som nu för alltid

Det var väldigt svårt att komma fram till ett ämne som mitt slutinlägg skulle handla om, så istället för att bara välja något bestämde jag mig för att låta slumpen avgöra. Jag skulle gå in på Facebook och välja ett inlägg, en artikel, ett klipp eller liknande som jag kände fångade mitt intresse. När jag satt och klickade runt så stötte jag på ett filmklipp som fick mig att stanna till. Det var rockgruppen Kent som hade postat en video som på ett kryptiskt sätt signalerar bandets farväl till sina fans (Kent 2016). Även om jag inte är ett superfan av Kent så har deras musik betytt mycket för mig under min ungdom, och jag tycker de gör riktigt bra musik, så det hela kändes väldigt sorgligt. På Facebook haglar fansens kommentarer in till videon och många är ledsna, gråter, tackar för allt och klippet delas och delas och delas. Även jag delade, för jag tyckte att det var en riktigt snygg produktion (och PR-mässigt otroligt smart grej). På 11 timmar hade videon hela 712 000 views och hade delats 8500 gånger (Lundin 2016). Galet! Snacka om snabb spridning.

PR och internet är naturligt sammanlänkade (Coombs & Holladay 2010:124) och det var givetvis ett smart drag av Kent att släppa denna bomb i sociala medier för att få snabbast möjliga spridning. Det Kent gör slår stenhårt och på något sätt tycker jag det blir ett rättvist sätt för alla deras fans att få redan på deras avsked. PR handlar mycket om relationer, och relationen mellan ett rockband och dess fans är verkligen något speciellt. I synnerhet när bandet har en över 20 år lång karriär. Coombs & Holladay (2010:3) definierar PR som ”the management of mutually influential relationships within a web of stakeholder and organizational relationships”, vilket tyder på att relationer spelar en viktig roll även per definition. Även Swann (2014:277) lyfter vikten av en ömsesidigt långsiktig och fördelaktig relation mellan en organisation och dess konsumenter, vilket också kan appliceras på detta fall med rockgruppen Kent och deras hängivna fans.

Det som är intressant är att Kent hade kunnat göra exempelvis en stor annonskampanj för att marknadsföra sin sista turné, men man valde istället att lita på relationen med sina fans i kombination med internet och sociala mediers makt. Nu kan jag dock inte uttala mig om det faktum att det kanske kommer att göra någon annan form av marknadsföring för sin turné längre fram, men med tanke på den mediala uppmärksamhet som avskedsfilmen har alstrat tror jag knappast att det är nödvändigt. Swann (2014:362) lyfter att det är viktigt att kampanjer genererar ”buzz” (dvs. blir pratade om) och blir uppmärksammade av media, och där kan man ju verkligen säga att Kent har lyckats.

Kent har tidigare fått kritik från en del journalister för sina PR-strategier. Fredrik Blomberg, journalist på P4 Sörmland, säger i en artikel i Resume att Kent är Sveriges mest mediefientliga band och som visar stort förakt mot radio, TV och tidningar (Helander 2012). Kritiken kom i samband med att bandet i samband med sitt tionde skivsläpp dissade intervjuer och kallade istället till en presskonferens (ibid.). 2014 valde även Kent att publicera låten ”Skogarna” i nio inlägg på Twitter innan den släpptes på Spotify (Byttner 2014). Frågan är om Kent verkligen kan sägas vara mediefientliga, eller om de bara hänger med i utvecklingen? Med varje digital innovation förändras sättet vi konsumerar nyheter (Swann 2014:94), så varför skulle Kent välja att inte anpassa sig? Sociala medier ger även möjlighet att nå ut på ett interaktivt sätt (Swann 2014:99) och till skillnad från en artikel i tidningen ges här möjligheten för tvåvägskommunikation och fansen kan interagera med varandra och med bandet. Jag tycker att man ur PR-synvinkel ska se på Kents agerande som proaktivt och smart. Det är nog svårt som det är att styra över vad som sägs om eller hur ett varumärke uppfattas. Människor vill ta del av information från källor man litar på (Breakenridge 2012:146), och då anser jag att det var bättre för Kents fans att få beskedet från gruppen direkt och inte via media.

Det finns även en del spekulanter som påstår att detta kanske inte alls är bandets avsked, utan bara en ”PR-kupp”. PR-konsulten Paul Ronge menar att det inte skulle skada bandet om detta inte var deras verkliga avsked, tvärtom, många skulle bli jätteglada om det visar sig att Kent kommer fortsätta (Sveriges Radio 2016). Jag tror dock aldrig att man tjänar på att ljuga. Det kan riskera att bli lite ”vargen kommer-effekt”, och den dagen bandet väl ska lägga ner så kommer ingen att tro på dem. Parsons tar upp i sin modell five pillars of ethical decision making att nummer ett är att tala sanning (Coombs & Holladay 2010:18), och där håller jag med. När man arbetar med PR så ska man passa sig för att ljuga, även om det så är en liten vit lögn, för det kan verkligen ge bakslag.

Många ser säkert ändå denna aktivitet som en ”PR-kupp” med syfte att sälja fler biljetter till sin slutturné (om det nu ens är deras slutturné?), och det är säkert en del av syftet. Men som jag var inne på tidigare så handlar PR om relationer, och jag vill ändå tro och påstå att det är huvudsyftet med denna aktivitet – att vårda relationen med sina fans och att faktiskt avsluta bandets karriär på ett snyggt och minnesvärt sätt. PR behöver alltså inte enbart handla om att sälja fler produkter eller övertala någon, utan kan framförallt vara ett sätt för organisationer, offentliga personer eller varför inte rockband att bygga och upprätthålla goda relationer med sina intressenter. Avslutningsvis vill jag bara visa denna fantastiska produktion som i skrivande stund har hela 1,7 miljoner visningar på Facebook (Kent FB) och över 600 000 visningar på YouTube (Kent YT).

Filmkälla: Kent YT

/Maria

Källor

Breakenridge, Deirdre K. (2012) Social Media and Public Relations. Eight new practices for the PR professional. Pearson Education, Inc.

Byttner, Karl-Johan (2014) Kents PR-knep på Twitter. 25 april. http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2014/04/25/kents-pr-knep-pa-twitter/ (Hämtad 2016-03-21)

Coombs, W. Timothy & Holladay, Sherry J. (2010) PR strategy and application. Managing influence. Wiley-Blackwell.

Helander, Magnus (2012) Journalist totalsågar Kents strategi. 19 april. http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2012/04/19/journalist-totalsagar-kents-strategi/ (Hämtad 2016-03-14)

Kent (2016) Kent går i graven – startar sista färden med egoist. 14 mars. http://kent.nu/2016/03/14/kent-gar-i-graven/ (Hämtad 2016-03-14)

Kent FB – https://www.facebook.com/Kent.nu/ (Hämtad 2016-03-29)

Kent YT – https://www.youtube.com/watch?v=bubOcI11sps (Hämtad 2016-03-29)

Lundin, Julia (2016) Kents nedläggningsbesked – en pr-succé. 14 mars. http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/03/14/kents-nedlaggningsbesked–en-pr-succe/ (Hämtad 2016-03-14)

Sveriges Radio (2016) Kents video kan vara PR-kupp. 18 mars. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2842&artikel=6392936 (Hämtad 2016-03-24)

Swann, Patricia (2014) Cases in public relations management – the rise of social media and activism. 2 uppl. Routledge.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s